1 2
svenska English

Kamaxelinställning Honda VF750F 1983-84

Problem med feltryckt reparationshandbok

Problem med feltryckt reparationshandbok
Jag vill gärna dela med mig av erfarenheterna med problem som uppstått vid motor renovering av en vf750 med hjälp av en feltryckt
reparationshandbok (se bild). Kanske har du nu råkat ut för samma problem och har Googlat och hamnat här?
Jag hoppas detta kan vara till hjälp.

Honda rephandbok vf 750

När jag renoverade motorn (byte av topp packningar och även 1 kam och 2 ventilvippor) och
följde anvisningarna enligt boken (som för övrigt är en bra repbok) angående kamaxelinställningarna,
så gick en ventil emot en kolv när man vred runt motorn för hand under ventiljusteringen.

Honda vf 750f

Det var stumt, hur kunde detta ske?
Jag läste om och om igen, hade jag läst fel?
Jag rev isär flera gånger, hade flera arbetskamrater som dubbelkollade mig, och vi satt i en ring
runt motorn och funderade och kliade oss i huvudet.

Honda vf 750f kamaxel

Det var omöjligt att denna inställning kunde stämma!
Och ingen hjälp fanns att få, inget fanns på internet, ingen MC verkstad ville per telefon hjälpa
(och det förstår jag och respekterar).
Och jag vågade/ville inte chansa med en egen justering, för jag tänkte, blir ett kugg fel, så vid
11.000 varv, funkar det då, eller kommer det att spruta motordelar över hela grannskapet?

Hur löste du det då, tänker du?

Ja, jag måste först berätta hur det gick till och ge credit till rätt person.
Jag låg på sängen hemma och deppade, (det har du säkert aldrig gjort :D ) och som kristen så ropar man på
hjälp, Gud hjälp mig, jag har kört fast totalt!
Efter en stund fick jag två tankar och de var garanterat inte mina (så smart är jag inte).

  1. Det är bara en avgaskam, den ska bara släppa ut lite avgaser.
  2. Mät kolvhöjden genom tändstifts hålet med skjutmått när den fungerande sidans avgaskam lyfter och
    för över det värdet till den kam som krockar med kolven, justera in den lika.

Tanke 1 fick all oro och noja att släppa, och tanke 2 var ju faktiskt genomför bar när jag tänkte på
det ett tag.
När jag hade mätt upp, och justerat in den felaktiga kamen efter det nya värdet, så upptäckte jag att
markeringarna på kamdreven stod lika på både främre och bakre motorhalva, sånär som på några kugg.
Så jag justerade in så att alla fyra kamdreven hade markeringarna lika samtidigt (se bild nedan).

Och det fungerade!!
Jag har nu kört hojen drygt 200mil efter detta, och den går som ett spjut!
Inget blödder eller ojämnheter, tvekan eller poffande i förgasare eller avgasrör.
Motorn är rapp och stark precis som innan, och varvätaren har gått på rött flera gånger ;).

Jag ska ge lite kommentarer till min bildbeskrivningen nedan.

Honda kamaxel inställning vf 750

Nedan följer ett förenklat sammandrag ur boken.

  • Bild A är enligt den feltryckta boken, dvs, steg 1 justera in bakre kamdreven enligt markering, när
    svänghjulet är i läge 1-3. (observera vilket varv motorn är på så att det inte blir fel)
  • Steg 2 Vrid motorn 90 grader medurs till läge 2-4.
  • Steg 3 Justera in främre kamdreven enligt markering.

Det är detta som inte fungerar, främre avgaskam trycker ner vetilen i kolven.

  • Bild B är enligt fungerande inställning, dvs, vrid till läge 1-3 (observera vilket varv så att det inte blir fel.)
    Justera samtliga kamdrev enligt markeringar på dreven (de ska ligga jämt med toppen när kamkejan är spänd)

Färdig!

Har du funderingar eller frågor, så maila gärna.
Och var denna beskrivning till hjälp så skicka gärna ett meddelande.
Lycka till!

Honda vf 750f

Honda vf 750f

Lite data:
V4 motor 750cc på 90hp
5-vxl